شرکت بزرگ ادوبی بسیاری از نرم‌افزارها را که برای منظورهایی چون طراحی وب، ساخت لوگو، ویرایش عکس، فیلم، پی‌دی‌اف و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید می‌کند. با این حال محصولات ادوبی خرج زیادی را هم بر دوش شما خواهند گذاشت و حتی اگر حاضر باشید که این میزان مبلغ را هم از جیب مبارک خرج کنید (تحریم هم نباشیم!) ولی چنانچه کاربر سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس باشید، نمی‌توانید از آن محصولات استفاده کنید. در این یادداشت می‌خواهیم تعدادی از بهترین جایگزین‌های محصولات ادوبی را که برای لینوکس در دسترس هستند و مهم‌تر آن‌که رایگان‌اند، برایتان فراهم کنیم. با ما همراه باشید.

بخش نخست را از این‌جا بخوانید.


پنج: Synfig جایگزین برای Adobe Animation

بعد از غیرفعال کردن ادوبی فلش در بسیاری از مرورگرها و همین‌طور مشکلات امنیتی که برایش به وجود آمده بود، شرکت ادوبی هم اعلام کرد که دیگر به کار ادوبی فلش پایان داده و به جایش بر روی برند جدیدی تحت عنوان ادوبی انیمیت کار خواهد کرد. ادوبی انیمیت برای ساخت انیمیشن‌های تعاملی که در طیف وسیعی از دستگاه‌ها (دیوایس‌ها) قابل استفاده باشند، به‌کار برده می‌شود. طراحی گرافیکی بر پایه برداری و انیمیشن‌سازی برای برنامه‌های تلویزیونی، ویدئو آنلاین، وب‌سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی وب، برنامه‌های کاربردی اینترنتی و همین‌طور بازی‌های رایانه‌ای از دامنه‌ی کارایی این برنامه محسوب می‌شود.

حال چنانچه بخواهیم جایگزینی خوب و کارابرای ادوبی انیمیشن برگزینیم که هم رایگان باشد و هم قابل استفاده درسیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس، مسلما Synfig از بهترین‌هاست. پروژه‌های مختلفی در سطح حرفه‌ای با این نرم‌افزار ساخته و به سرانجام رسیده است. سینفیگ با بهره‌مندی از گرافیک برداری بر مبنای 2D (دوبعدی) کار می‌کند و هدف از ایجادش را تولید و ساخت انیمیشن‌های باکیفیت آن هم تنها با منابع کم شرح داده‌اند. شبیه‌سازی سایه و اعمال طیف وسیعی از تأثیرات زمانی بر روی لایه‌های مختلف انیمیشن، از کارهای درخور این محصول رایگان و کد منبع باز به‌شمار می‌آید.

دریافت Synfig


شش: darktable جایگزین Adobe Lightroom

ادوبی لایت‌روم پردازشگر تصویر و سازمان‌دهنده‌ی عکس‌های شماست که به شما اجازه می‌دهد تعداد زیادی عکس دیجیتال را مشاهده، سازمان‌دهی و حتی روتوش کنید. درواقع استودیویی برای عکاسان حرفه‌ای است که به کمکش خواهید توانست کیفیت عکس‌ها را بالا برده و به ایجاد دیگر تغییراتی چون تعادل نور، رنگ و روشنایی اقدام کنید.

وقتی به جایگزینی برای لایت‌روم فکر می‌کنیم، مسلما بهترین نرم افزار کد منبع باز و رایگان چیزی نیست جز دارک‌تیبل Darktable نرم‌افزاری است کاربردی برای عکاسان آماتور و حرفه‌ای که با آن می‌توانند فایل‌های خود را مدیریت کرده، ببینند و برای بالا بردن کیفیت‌شان از ابزار تعبیه‌شده در این برنامه استفاده کنند. گزینه‌هایی مثل کنترل نور و روشنایی، چرخش تصویر، هایلایت کردن، برجسته‌سازی، کنتراست رنگ و نور تصاویر، گرفتن نویز، حذف نقاط از نمونه‌های این نرم‌افزار اوپن سورس محسوب می‌شود.

دریافت darktable


هفت: Natron جایگزین برای Adobe Aftereffects

ادوبی افتر افکتس یکی دیگر از محصولات شرکت ادوبی هست که از آن برای تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. با افتر افکت می‌توانید به ایجاد، ترکیب و نیز سازمان‌دهی لایه‌های دو بعدی در فضای سه بعدی بپردازید. این نرم‌افزار نقش‌های مختلفی را بر اساس نیاز کاربر ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال، یک هنرمند مستقل جلوه‌های ویژه احتمالاً از آن برای رندر کردن محتوای سه بعدی استفاده می‌کند. یک ویرایشگر ویدئو، برای ساخت صفحه عنوان و یک انیمیشن‌ساز برای خلق کاراکترهای دوبعدی کارتونی. دلیل اینکه بیشتر افراد نمی‌توانند به سادگی بگویند که افتر افکت چه کاری انجام می‌دهد همین است؛ افتر افکت کارهای زیادی انجام می‌دهد!

لازم به ذکر است که ضمن بی‌نظیر بودن نرم‌افزار افتر افکت، گزینه‌ی ایده‌آلی برای ویرایش فیلم خام نیست. دلیل اصلی این است که قابلیت‌های پخش و طرح‌های مختلف مشابه برنامه‌های ویرایش فیلم را ندارد. در زمینه‌ی ویرایش، افتر افکت معمولاً پس از ویرایش اولیه فیلم خام است که واردمی‌شود. حالا متوجه دلیل نام‌گذاری آن شدید؟ افتر افکت؛ پس از اِعمال افکت‌ها.1

و اما بهترین جایگزین کد منبع باز و لینوکسی برای این برنامه Natron نام دارد. چنانچه به دنبال برنامه‌ای با رابط کاربری ساده و رندری سریع هستید، نترونخواسته‌ی شما را برآورده می‌کند. نسخه پایدار این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و از آن زمان به بعد شاهد به‌روزرسانی‌های خوبی برایش بوده‌ایم. افزون بر پشتیبانی از پلاگین‌های تجاری چون Furnace و KeyLight، پشتیبانی‌اش از پلاگین‌های رایگانی مثل OpenFX-Vegas SDK samples ،OpenFX-Yadif deinterlacer ،OpenFX-Misc ،OpenFX-IO و TuttleOFX هم از نکات مهم و خوب این نرم‌افزار رایگان استکه همگی از سوی OpenEffects ارائه می‌شوند.۲

از دیگر نکات مثبت این برنامه می‌شود به رابط کاربری شیک و البته ساده‌اش اشاره کرد که مهر باطلی زده بر آنکه همیشه نرم‌افزارهای اوپن سورسی UI نه‌چندان خوبی ندارند!

درضمن این نرم‌افزار را می‌شود از خط فرمان هم اجرا کرد.

دریافت Natron


هشت: Ardour جایگزین برای Adobe Audition

ادوبی آدیشن نرم‌افزار یپیشرفته مالتی مدیاست. همان‌طور که از نامش پیداست یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی شرکت ادوبی است که آخرین نسخه‌ی پایدارش در آوریل ۲۰۱۹ منتشر شده است. از این نرم‌افزار برای ساخت آهنگ، ویرایش, میکس، ضبط صدا و دیگر اصلاحات و تغییرات بر روی فایل‌های صوتی استفاده می‌شود. درواقع این برنامه دارای ابزارهایی حرفه‌ای بوده که به‌حق می‌توان لقب استودیوی مجازی ساخت آهنگ را به آن داد.

 

و اما جایگزین خوب رایگان و کد منبع باز برای ادوبی ادیشن: Ardour

آردور یک استودیوی بسیار مجهز و حرفه‌ای برای ضبط صدا، ویرایش و میکس فایل‌های صوتی است. آخرین نسخه پایدار این نرم‌افزار حدود دو سال پیش منتشر شده است. (نسخه 5.12) آردور محیطی کامل به جهت ویرایش صداست که هم برای کارهای حرفه‌ای و هم آماتور استفاده می‌شود. این نرم‌افزار تنها برنامه‌ی ویرایش صدا برای گنو/لینوکس نیست ولی توانسته پایه و بنیان نرم‌افزارهای دیگری مانند Mixbus باشد.

دریافت Ardor


نه: master pdf جایگزین برای Adobe Acrobat

چنانچه تجربه کاری با هیچ‌کدام از محصولات ادوبی که تاکنون گفته‌شده را هم نداشته باشید، مسلما خواه ناخواه با آکروبات ادوبی یا کار کرده‌اید و یا از آن برای دیدن فایل‌های پی‌دی‌اف استفاده کرده‌اید. از اکروبات ادوبی برای مشاهده، ایجاد، ویرایش، رمزگذاری، تبدیل و بسیاری دیگر از تغییرات در فایل‌های پی‌دی‌اف استفاده می‌شود.

یافتن جایگزینی که «آنچه همه آکروبات ادوبی‌ها دارند، تو یک‌جا داشته باشی!» کار آسانی نیست. نظر شخصی بنده این است که به نوع کاربری خودتان توجه کنید. اگر فکر می‌کنید نیازی به ویرایش فایل‌های پی‌دی‌اف ندارید، خب بسیارند برنامه‌هایی که با حجمی سبک منظور شما را برآورده می‌کنند و با جست‌وجویی ساده می‌توانید آن‌ها را بیابید.

اگر افزون بر مشاهده، برخی تبدیل فرمت‌ها را هم نیاز دارید، باز هم پیشنهاد من استفاده از برنامه‌ای سبک به‌منظور صرفا مشاهده و به‌کارگیری سایت‌های آنلاین برای تبدیل فرمت‌هاست.

ولی اگر خواسته‌ی شما بیش از این‌هاست خب هم LibreOfice در خدمت شماست و هم Inkscape. با این حال Master PDF برنامه‌ای است که به‌طور تخصصی در زمینه‌ی پی‌دی‌اف ساخته شده است. این برنامه امکاناتی همچون تغییر و ویرایش متن فایل پی‌دی‌اف، امکان نوشتن نظر (کامنت، حاشیه) در متن، بوکمارک کردن، اضافه کردن امضای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان ادغام فایل‌های پی‌دی‌اف و استخراج این فایل‌ها در فرمت عکس اشاره کرد. دو نسخه‌ی رایگان و تجاری از این نرم‌افزار وجود دارد که هر دوی‌شان قابل نصب بر روی سیستم عامل‌های مبتنی بر هسته لینوکس هستند.

دریافت Master ODF


ممنون از اینکه این یادداشت را خواندید. چنانچه دوستانی را می‌شناسید که به نحوی نیازمند استفاده از چنین برنامه‌هایی‌اند، لطفا با ایشان هم به اشتراک بگذارید.


پی‌نوشت:

  1. + ۲+ ۳. در این یادداشت از منبع مقابل هم استفاده شده است+